Behandling av bryst/brystrygg

Smerter i øvre del av ryggen mellom skulderbladene er noe svært mange av oss opplever. I en hverdag med mye stress og med mange yrker der det blir mye sitting og arbeid som skal utføres i høyt tempo med runde skuldrer, framoverbøyd hode og spente armer, er det kanskje ikke så rart. Smerten kan ofte bre seg opp til nakken, ut i skuldre og armer eller frem i brystet.

Vanlige tegn på at brystsmertene kommer fra muskel - og skjelettsystemet:

• Smertene stråler fra ryggen frem mot brystet
  • Konstant verk som kan vare i timer eller dager
  • Forverring ved bruk av armer, nakkebevegelser eller ved dype pust
  • Smertene varierer med kroppsstilling
  • Tidligere plager med rygg og nakke

Noen av smerteårsakene til brystryggsmerter:

• Feilfunksjoner (leddlåsninger) i leddene mellom ribben og ryggsøyle.
  • Øm og stram muskulatur i bryst og brystkasse
  • Dårlig holdning som gjør at man puster feil
  • Stress, anspenthet og ensidige arbeidsstillinger
  • Angst og depresjon påvirker holdning, pust og smerteopplevelse
  • Ribbensbrudd
  • Skiveprolaps i nakken eller brystryggen
  • Kompresjonsfrakturer og osteoporose (benskjørhet)

Vi har alle naturlig nok stor respekt for brystsmerter av frykt for hjerteproblemer. Ta alltid brystsmerter alvorlig. Bare 20 prosent av pasienter med brystsmerter som blir undersøkt med tanke på hjertesykdom har faktisk en hjertelidelse. Heldigvis har oftest brystsmerter mer ufarlige årsaker som muskelspenninger og låste ledd i brystryggen.

Frykt for alvorlig sykdom forsterker muskelspenninger og øker smerteopplevelsen. En ond sirkel oppstår.

Mange er de som har opplevd god hjelp hos kiropraktor for smerter mellom skulderbladene og akutte smerter som stråler frem i brystet. Kiropraktorens viktigste oppgave vil alltid være å utelukke alvorlige årsaker til smerten som krever legebehandling.

Utredelse og behandling
Etter en grundig gjennomgang av sykehistorie og en god klinisk undersøkelse, vil det bli utarbeidet en behandlingsplan. Målet er å redusere smertene og gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparatet. Det er vanlig å mobilisere eller justere brystrygg for å gjenopprette bevegelse i leddene, og jobbe med muskler, både med tøying og andre muskulære teknikker. De fleste trenger også veiledning og få øvelser for å forebygge nye problemer. Avspenningsteknikker kan også være aktuelt. Da kan kiropraktoren også henvise pasienten til fysioterapeut eller psykomotorisk fysioterapeut.

Tverrfaglig samarbeid med fastlegen din kan være nødvendig ved brystsmerter og noen ganger også ved smerter mellom skulderbladene i tilfeller der vi mistenker at årsaken kan komme fra hjerte, lunger eller fordøyelsessystem.

Hva kan du gjøre selv?

• Tøy lett på brystmuskulaturen
  • Hvil, stress ned og fokuser på å puste dypt og rolig med magen
  • Unngå statiske stillinger – tøy og strekk deg med jevne mellomrom i løpet av dagen (særlig når du er på arbeid)