Behandling av korsryggsmerter

Den aller vanligste formen for ryggsmerte er smerter i korsryggen. Dette er området mellom nederste ribbein og setemuskulaturen. Rundt 60-80% av befolkningen har smerter i korsryggen i løpet av livet. Halvparten har hatt vondt i løpet av det siste året og cirka 40% siste måned.

Selv om det kan være svært ubehagelig og smertefullt å ha vondt i korsryggen er det vanligvis ikke alvorlig, og går somregel over av seg selv i løpet av et par uker. Om smertene varer utover 12 uker, heter det gjerne at det er kroniske eller vedvarende ryggsmerter. I mange tilfeller kan det være en kombinasjon av ulike faktorer som gjør at ryggen er øm og smertefull.

Noen årsaker til ryggsmerter kan være:

• Arvelighet
  • Lite fysisk aktivitet
  • Overvekt
  • Forstrekking av ryggmusklene, for eksempel etter tunge løft, eller brå bevegelser.
  • Uhensiktsmessige og statiske stillinger, gjentatt feilbelastning, for eksempel etter å ha sittet eller stått lenge i en stilling som belaster musklene rundt ryggraden.
  • Slitasje på ryggvirvlene. Dette kommer gjerne når vi blir eldre og mellomvirvelskivene slites og tørker ut. Dette er en normal prosess hos alle mennesker.
  • Psykiske plager, stress og mistrivsel
  • Skade på mellomvirvelskivene – skivebukning eller prolaps.
  • Andre og mindre vanlige årsaker til ryggsmerte kan være brudd, revmatisk syrkdom eller kreft. Ved slike tilfeller er det viktig med oppfølging av fastlege og/eller sykehusspesialist. Ved mistanke vil kiropraktoren henvise deg til fastlege eller sykehusspesialist.

Vanlige symptom

• Smertefull og stiv korsrygg, verre om morgenen og ved sitting
  • Vondt å reise seg opp, endre stilling.
  • ”Kom-i-gang” smerter etter langvarig ro
  • Best å gå og ligge
  • ‘Skeiv rygg’ for å unngå smerte
  • Smerter ned i hofte og fot

Kiropraktoren undersøker og behandler de fleste typer ryggsmerter. Om det er behov, kan kiropraktoren henvise til bildediagnostisk undersøkelse, som røntgen eller MR, og i tillegg sykmelde dersom det er aktuelt.

Det finnes flere ulike behandlingsformer for smerter i ryggen. Kiropraktisk behandling tar utgangspunkt i å gjenopprette normal funksjon og lindre smertene. Mange opplever god effekt av manipulasjon eller mobilisering. Dette er teknikker med dokumentert effekt som spesifikt og nøyaktig fokuserer på å forbedre funksjonen i et ledd.

Hva kan du gjøre selv

•          Opplever du smerter i ryggen er det svært gunstig om du klarer å holde deg aktiv i stedet for å sitte stille eller holde sengen.
  •          Sitt minst mulig